Hoor jij overal om je heen dat elk bedrijf een beeldbank aan moet leggen? En vraag jij je af hoe dat nu in zijn werk gaat? Ik werk voor meerdere bedrijven mee aan hun beeldbank en heb een aantal belangrijke zaken voor jou op een rijtje gezet waar je op moet letten als je als bedrijf begint aan het maken van een beeldbank. Lees hier verder.

de basis van een beeldbank

Net als elk bedrijf maak jij gebruik van foto’s en tekst om je verhaal te vertellen, te laten zien wie je bent en wat je doet. Elk jaar doe je een fotoshoot en vul je daarmee je website en andere communicatiemiddelen die je gebruikt. Maar veranderen elk jaar jouw kernwaarden en jouw visie? Als je de tijd neemt om deze heel goed boven water te krijgen, zijn dit de komende jaren jouw vaste waarden. Je neemt dit als basis voor jouw beeldbank. Dat betekent dat alle foto’s die je maakt hierbinnen moeten passen. De stijl, de uitstraling, de energie van de foto’s. Het moet allemaal hierop aansluiten. Zorg dan ook dat jouw fotograaf goed geïnformeerd is over deze belangrijke basiszaken.

het grote voordeel van een beeldbank

Als je de basis op orde hebt kun je gaan werken aan het ordenen van al jouw beelden. Wellicht passen beelden uit het verleden niet meer in je beeldbank. Wees echt kritisch hier. Een beeld is namelijk zo ontzettend krachtig, hiermee zet je toch echt de toon in al je communicatiemiddelen. Om dat ordenen van je foto’s overzichtelijk te houden kun je werken met speciale software of maak je zelf labels of tags aan. Je zorgt dan dat elke foto onder een aantal zoekwoorden valt (label of tag) zodat jij en je medewerkers ze makkelijk terug kunnen vinden in de gehele beeldbank.

Heb jij bijvoorbeeld verschillende foto’s van jouw medewerkers met je product of dienst, dan geef je ze verschillende tags of labels mee. Bedenk dan waarop jij ze zult zoeken als je ze nodig hebt. Misschien is dat letterlijk wat je op de afbeelding ziet, maar het kan ook met je kernwaarden te maken hebben. tags als betrokken, kwaliteit of persoonlijke benadering kunnen natuurlijk ook een hele goede aanvulling zijn. Als je op deze manier een professionele beeldbank opbouwt, zul je altijd passende foto’s hebben en nooit meer lang zoeken naar die ene foto die je nu snel nodig hebt.

Een beeldbank aanleggen heeft dus de volgende voordelen:

  • je neemt je basis, je kernwaarden en visie nog eens onder de loep
  • al je beelden zijn geordend en op 1 plaats opgeslagen
  • de foto’s zijn voor alle relevante medewerkers goed bereikbaar
  • je werkt met zoektermen om de juiste foto’s vinden voor je project, dus geen uren meer scrollen door oude bestanden
  • werk met een vaste fotograaf die op den duur heel goed weet welke beelden nodig zijn en passen. Je slaat dus nooit meer de plank mis.

Hoe start je nu een beeldbank?

Het is verstandig om een fotograaf tijdig bij je wensen te betrekken. Ik denk zelf graag mee in de beginfases van een beeldbank. Omdat ik na mijn studie communicatie 15 jaar in het bedrijfsleven heb gewerkt en daarbij veel fotografen en vormgevers heb aangestuurd, is het denken vanuit de klant mijn tweede natuur. Ik weet met welk doel je je beelden in kunt zetten om je bedrijf te laten groeien. Een goede beeldbank is gevarieerd maar altijd duidelijk echt van jou. Om dat te kunnen waarborgen is het vaak verstandig met een vaste fotograaf te werken. Op den duur werkt dat dus supersnel! Is het voor jou nu duidelijk waarom elk bedrijf een beeldbank aan moet leggen?

Stel je voor dat je nu nooit meer tijd verspild met zoeken naar de juiste afbeelding, nooit meer een set foto’s van een fotograaf ontvangt die eigenlijk niet zijn wat je bedoeld. Lijkt jou dat fijn? Start dan vandaag nog met het maken van een goede beeldbank! Heb je hulp nodig met het opstarten of zoek je een fotograaf waarbij dit op het lijf geschreven is? zoek niet verder, ik help je graag.

Oja, nog een ander ideetje: je kunt ook je eigen medewerkers van fotografie skills voorzien, zodat ook zij de beeldbank kunnen aanvullen met wat meer informele beelden. Ik kom graag een workshop geven hoe je mooie foto’s maakt met je mobiel. Of lees eerst eens mijn blog over het maken van fantastische foto’s of hoe je een mooi zelfportret maakt.