Wat zet je in vredesnaam op instagram?

Oh jee, ik heb al weken niks geplaatst op insta. Wat zet ik er in vredesnaam op. 

Komt je dit bekend voor? Weet jij dat je klanten zich bevinden op instagram, zou je ze ook echt graag bereiken, maar weet je even niet hoe je nu een interessante tijdlijn krijgt? Ik geef je een aantal handvaten om te starten met een interessant instagram account voor je klanten.

Belang van beelden

Instagram is een inspiratieplatform waarbij beelden en in toenemende mate ook video een grote rol spelen. Via jouw foto’s vertel jij jouw verhaal. In je overzicht maar steeds vaker in de ‘Stories’. Stories zijn een reeks foto’s en video’s die 24 uur beschikbaar blijven voor je volgers. Daarna verdwijnen ze. Ze mogen er daarom informeler uitzien zodat het bijdraagt aan jouw authenticiteit. Het is een leuke manier om eens een kijkje achter de schermen te geven of je dag in beeld te brengen. Laat eens zien hoe de verbouwing van je nieuwe praktijk eraan toe gaat, neem je volgers mee en laat vooral ook  eens de tegenvallers zien, vertel hoe spannend je deze stap vindt, of vraag ze om raad bij je keuze voor de kleur op de muur in de wachtkamer. Het maakt je menselijk, je volgers herkennen dit en voelen zich betrokken. Ook als je wilt starten met vloggen is dit een fijn medium, want het verdwijnt toch weer! Ideaal om eens wat uit te proberen dus.

Jouw verhaal

Bepaal als eerste wat de focus van je berichten zal zijn. Kies voor 1 onderwerp voor focus en helderheid. Het grootste deel van je posts zal daarover gaan. Is je insteek dat je mensen graag vooruit helpt binnen jouw vakgebied? Dan geef je tips en laat je zien hoe jij ze helpt. Afgewisseld met je persoonlijke berichten hierover heb je dan een heel fijn account waarvan de bezoekers weten waarvoor ze bij jou terecht kunnen. Zet dit in het kort in je bio; hoe simpeler hoe beter.  

Hastags

Hastags zijn woorden waarop jij gevonden wilt worden. Bepaal van tevoren welke woorden dat zijn, doe een hastag onderzoekje en bedenk een unieke hastag voor jouw account. Voorwaarde voor jouw hastags is dat ze passen bij jouw verhaal. Daarnaast kijk je ook naar hoe vaak die hastag is toegepast. Je kunt je voorstellen dat als een hastag meer dan 10.000 keer is gebruikt, dat jouw beeld met deze hastag verdwijnt in deze massa. Zoek dus naar unieke hastags.

Vaste thema’s

Wil je wat meer structuur in de instagram, ga dan voor vaste rubrieken. Let daarbij op hoe het je overzicht er in het geheel uit ziet. Dat kun je makkelijker doen als je een app gebruikt waarbij je posts inplant. Je kunt dan schuiven met de beelden zodat je bijvoorbeeld elke 3epost een quote laat zien. Je creëert zo een heel rustig en gestructureerd overzicht. Bij vaste thema’s kun je denken aan quotes, tips, selfiemaandag, throwback thursday, stelling van de week , flatlay friday of reviews van klanten. Hiermee ben je met regelmaat zichtbaar en dat helpt je om meer volgers te bereiken.

Jouw stijl

Door na te denken over je focus en hoe je overzicht eruit moet zien, creëer je een bepaalde stijl die bij je past. Zorg dat je beelden hierbij passen en eenheid uitstralen. Dit kun je doen door bijvoorbeeld altijd hetzelfde filter toe te passen. Of alleen hele lichte , of hele kleurrijke foto’s te maken, foto’s waar juist 1 kleur de boventoon voert of foto’s genomen vanuit een bepaalde hoek (bijvoorbeeld de flatlay).  Denk je dat jouw foto’s niet mooi genoeg zijn voor instagram? Lees mijn blogs over hoe je een goede selfie maakt en wat je zelf kan doen om een mooi plaatje te schieten.

Dit is de start van je kanaal. Daarna is het een kwestie van sociaal zijn, zoals de naam social media al zegt. Zoek de interactie op, niet alleen onder je eigen posts maar ook bij de posts van anderen.