Oh jee, ik heb al weken niks geplaatst op insta. Wat zet ik er in vredesnaam op? 

Komt je dit bekend voor? Weet jij dat je klanten zich bevinden op Instagram, zou je ze ook echt graag bereiken, maar weet je even niet hoe je nu een interessante tijdlijn krijgt? Ik geef je een aantal handvatten om een interessant Instagram account voor je potentiële klanten te onderhouden en hoe je het zelf volhoudt met Instagram!

Belang van beelden

Instagram is een inspiratieplatform waarbij beelden en in toenemende mate ook video een grote rol spelen. Via jouw foto’s vertel jij jouw verhaal. In je overzicht maar steeds vaker in de ‘Stories’, Reels en IG TV. Stories zijn een reeks foto’s en video’s die 24 uur beschikbaar blijven voor je volgers. Daarna verdwijnen ze. Ze mogen er daarom informeler uitzien zodat het bijdraagt aan jouw authenticiteit. Het is een leuke manier om eens een kijkje achter de schermen te geven of je dag in beeld te brengen. Laat eens zien hoe de verbouwing van je nieuwe praktijk eraan toe gaat, neem je volgers mee en laat vooral ook  eens de tegenvallers zien, vertel hoe spannend je deze stap vindt, of vraag ze om raad bij je keuze voor de kleur op de muur in de wachtkamer. Het maakt je menselijk, je volgers herkennen dit en voelen zich betrokken. Ook als je wilt starten met vloggen is dit een fijn medium, want het verdwijnt toch weer! Ideaal om eens wat uit te proberen dus. Dat geldt ook voor Reels. Dit is allemaal wat informeler, veelal met een knipoog. IG TV wordt ingezet voor video’s die langer zijn dan 1 minuut en maximaal 60 minuten. Bij uitstel geschikt om iets uit te leggen of een verhaal te vertellen. Met zoveel verschillende mogelijkheden hou je het makkelijk vol met Instagram!

Jouw verhaal

Bepaal als eerste wat de focus van je berichten zal zijn. Kies voor 1 hoofdonderwerp voor meer focus en helderheid. Het grootste deel van je posts zal daarover gaan. Is je insteek dat je mensen graag vooruit helpt binnen jouw vakgebied? Dan geef je tips en laat je zien hoe jij ze helpt. Afgewisseld met je persoonlijke berichten heb je dan een heel fijn account waarvan de bezoekers weten waarvoor ze bij jou terecht kunnen. Zet dit in het kort in je bio; hoe simpeler hoe beter.  Omddat je een eenvoudige focus hebt hou je het makkelijk vol met Instagram.

Hastags

Hashtags zijn woorden waarop jij gevonden wilt worden. Bepaal van tevoren welke woorden dat zijn, doe een hashtag onderzoekje en bedenk een unieke hashtag voor jouw account. Voorwaarde voor jouw hashtags is dat ze passen bij jouw verhaal. Daarnaast kijk je ook naar hoe vaak die hashtag is toegepast. Je kunt je voorstellen dat als een hashtag meer dan een miljoen keer is gebruikt, dat jouw beeld met deze hashtag verdwijnt in deze massa. Zoek dus naar unieke hashtags. Je kunt een korte online cursus volgen via De ondernemende vrouw om te leren hoe jij jouw hashtags zoekt en inzet. En ik mag jou korting geven! je krijgt €10,- korting op haar online cursussen vanaf €79,95 met de code: korting via marieke.

Vaste thema’s

Wil je wat meer structuur op instagram, ga dan voor vaste rubrieken of thema’s. Let daarbij op hoe je overzicht er in het geheel uit ziet. Dat kun je makkelijker doen als je een app gebruikt waarbij je posts inplant. Je kunt dan schuiven met de beelden zodat je bijvoorbeeld elke 3epost een quote laat zien. Je creëert zo een heel rustig en gestructureerd overzicht. Bij vaste thema’s kun je denken aan quotes, tips, selfiemaandag, throwback thursday, stelling van de week , flatlay friday of reviews van klanten. Of kies voor thema’s die bij jou onderneming passen. Heb je een webshop met tuinartikelen dan kun je verschillende posts maken over bijvoorbeeld water in je tuin, dieren in je tuin, balkonspullen, najaar, voorjaar etc ect. Als je aan het begin van de maand gaat zitten en voor je thema 10 posts maakt, dan kun je de hele maand vooruit. Zo hou je het vol met instagram!

Jouw stijl

Door na te denken over je focus en hoe je overzicht eruit moet zien, creëer je een bepaalde stijl die bij je past. Zorg dat je beelden hierbij passen en eenheid uitstralen. Dit kun je doen door bijvoorbeeld altijd hetzelfde filter toe te passen. Of alleen hele lichte , of hele kleurrijke foto’s te maken, foto’s waar juist 1 kleur de boventoon voert of foto’s genomen vanuit een bepaalde hoek (bijvoorbeeld de flatlay).  Denk je dat jouw foto’s niet mooi genoeg zijn voor instagram? Lees mijn blogs over hoe je een goede selfie maakt en wat je zelf kan doen om een mooi plaatje te schieten.

Dit is de start van je kanaal. Daarna is het een kwestie van sociaal zijn, zoals de naam social media al zegt. Zoek de interactie op, niet alleen onder je eigen posts maar ook bij de posts van anderen. Ik vind het superleuk om te zien hoe het je vergaat op Insta dus tag me of DM me vanaf je nieuwe account, ik volg je graag! Mijn account vindt je onder mijn naam Marieke van Dulmen