Mensen kopen van mensen

‘Ik koop van de vent en niet van de tent’, dat hoorde ik vorige week op een bijeenkomst van Het IJsselnetwerk waar ik een presentatie mocht geven over beeldstrategie. Mensen kopen van mensen. Dit geldt zeker voor diensten en ook voor producten met een hoge mate van betrokkenheid. En daar heb je al de eerste goede reden waarom goede beelden zo belangrijk zijn. En hoe je met deze beelden jouw verhaal kunt vertellen. Met een passende beeldbank kun je laten zien wie je bent en wat je belangrijk vindt. Op deze manier leert je potentiële klant jou kennen en zal eerder kunnen bepalen of er al dan niet overeenkomsten zijn. De drempel om contact te maken wordt zo een stuk lager.

Jouw verhaal

Een ander voordeel van het inzetten van foto’s om jouw verhaal mee te vertellen, is dat ze in een oogopslag ontzettend veel kunnen overbrengen. Zet ze in om synergie te creëren met je teksten en je slaat nooit de plank mis. Jouw verhaal kun je natuurlijk uitleggen, maar wordt veel levendiger en begrijpelijker als je hierbij beeld inzet. De energie die een foto weergeeft valt vaak maar moeilijk in woorden te vatten. Dus wat is jouw verhaal?

Jouw product

Vaak hoor ik dat het lastig foto’s maken is als je een dienst levert. Maar is dat echt zo? Wat wil jij vertellen aan je klant, waar help je ze bij? De oplossing die jouw diensten biedt, valt misschien wel beter in beeld te brengen. Dat geldt overigens ook voor producten. De klant is niet altijd geïnteresseerd in hoe het product er nu precies uitziet, maar wel in hoe het hen kan helpen. Zo had ik een interessant gesprek met een leverancier van een hoogstaand technisch product. Natuurlijk was hij trots en wilde graag alle technische ins en outs laten zien. Dat is in een vakblad heel gepast, maar voor de consument een stuk minder relevant. Die snapt die techniek misschien helemaal niet en wil alleen een oplossing voor zijn probleem.

Verhalen vertellen

Wat is jouw verhaal? Vertel waarom je je zaak gestart bent, ga eens terug naar die bevlogenheid. Vertel hoe je klanten hebt geholpen, welke aanpak past nou zo goed bij jou. De combinatie waarom je doet wat je doet, samen met hoe je dat aanpakt, maakt jou uniek. Dit heeft vast al veel verhalen op geleverd. Laat ze zien. Zo weten je klanten wat je drijft. gaan zij aan op jouw verhaal en worden ze klant voor het leven.

Laat jouw verhaal zien

Heb je helder wat je wilt laten zien, is het vaak nog een kwestie van lef. Het is ontzettend spannend om jezelf en jouw verhalen te laten zien. Misschien helpt het om te bedenken dat je de lat niet zo hoog hoeft te leggen. Beetje gek gezegd misschien, maar ik bedoel dat je gewoon jezelf bent en niet zo streng hoeft te zijn voor jezelf. Dat echt niet elke foto op social media door een professional gemaakt hoeft te zijn. En dat je niet alleen op de perfecte dag je verhaal hoeft te doen. Maar ook gewoon in die beetje versleten spijkerbroek en ook als je verhaal nog niet helder of af is. Juist een stukje menselijkheid is herkenbaar.

Wil jij connectie maken, dan mag jij jouw verhalen, je humor, je voorkeuren en afkeuren, je zelfspot en je menselijkheid laten zien. Wellicht ongemakkelijk in het begin, maar het levert je heel veel op!

Met de fotografiepakketten ‘Doorpakker’ en ‘Ga ervoor’ hebben we alle ruimte om dit in goed in beeld te brengen.